De B-jeugd van Havot: Goed bezig!

Afgelopen zaterdag heeft de B-jeugd alle 3 sets op hun naam gezet. Zeg, wat zijn jullie goed bezig!

Havot XB 1 РTrynw̢lden XB 1 / 3-0 (25-19, 25-20, 25-19)

logo_big

Hebben jullie tijdens de wedstrijd nog iets leuks beleefd, een mooi actie moment,  een leuke anekdote, iets om gewoon maar even te delen, schrijf dan eens een wedstrijdverslag.

Weet je even niet hoe je een leuk wedstrijdverslag schrijft, hieronder staan een aantal tips, die je daarbij kunnen helpen.  Helpen jullie om de website van Havot ook met jullie verhalen te vullen?

Hoe schrijf ik een leuk wedstrijdverslag?

Verslagen van golfwedstrijden zijn vaak saai. De lezer was er niet bij en is meestal nauwelijks geïnteresseerd. De saaiheid ontstaat doordat de schrijver letterlijk verslag wil doen, aangevuld met een sfeerimpressie. Dan wordt het al gauw iets als:

“Om 10:00 stond de koffie met appelgebak (zelfgebakken!) al klaar. Heerlijk!! Het zonnetje liet zich ook zien en de sfeer zat er meteen al goed in… We speelden via shotgun een Texas scramble. Onze flight bestond uit Pim & Wim en Pien & Mien. Op de eerste hole ging het voor onze flight bijna mis. De eerste afslag verdween in de bossen. Wim redde de hole door een keurige rechte slag naar de green te doen die netjes op de fairway belandde. We liepen de green af met een par, net als de tegenpartij. Dat beloofde een spannende wedstrijd te worden!!! De tweede hole is moeilijker door het water aan de rechterkant. Gelukkig gingen beide afslagen goed. Helaas waren er uiteindelijk drie putts nodig voor deze hole, dus dat werd een double bogey. De tegenstanders stonden voor!!! Op hole drie… (enzovoort).”

Zo schrijven kinderen op de Basisschool over hun schoolreisje: “En toen en toen en toen”. Het kan ook anders. Bedenk eerst wat er voor speciaals gebeurde tijdens de wedstrijd. Iets dat juist deze wedstrijd onderscheidt van andere wedstrijden en waardoor je (als lezer) gepakt wordt. Bijvoorbeeld:

“Na hole acht stonden we gelijk. De beslissende hole kwam er aan. De eerste vraag was: ijzer of hout? Pim – nog steeds met die rare rode muts -  kiest voor zijn mega-driver van 450cc en zijn drive is lang en ver. Zijn bal verdwijnt als een streep in de bossen. Ik besluit tot ijzer drie. Concentratie. Een keurige proefswing… Even later vliegt mijn bal kaarsrecht weg en landt zeker tien meter van de tee, gevolgd door een plag ter grootte van een pocketboek. De tegenstanders slaan en beide ballen landen keurig op de fairway. Net als het clubhead van de laatste speler. ‘Ik dacht al. Hoe is het mogelijk een volledig setje voor € 125,-‘. Ik kon maar net mijn mond houden, anders had ik gezegd dat alleen de driver van Pim al het dubbele had gekost. Pim’s bal blijkt op een bruine paddestoel te liggen. Wat zeggen de regels daarover?”

Zo maak je het verslag levendiger. Het wisselen van verleden en tegenwoordige tijd (eigenlijk verboden) maakt de lezer meer betrokken bij de wedstrijd, net als het gebruik van de ik-vorm. Contrastwerking, zowel wat betreft onderwerp (hout – ijzer), als ook onverwachte wendingen (lang en ver – in de bossen) houden de lezer bij de les. Beeldend taalgebruik (pocketboek), zelfrelativering (verhouding prijs van de uitrusting en de prestatie) en humor (‘zeker tien meter’), maken het verslag leuker. Uitroeptekens en puntjes (….) kun je het best vermijden. Citaten van spelers (“Normaal sla ik met gemak 200 meter, dit is echt een uitzondering, geloof me.”) verhogen de leesbaarheid. Net als kleine details: er wordt even ingezoomd op iets onbelangrijks, maar het bevordert het voorstellingsvermogen van de lezer (rode muts, bruine paddestoel).

Het belangrijkste van een leuk wedstrijdverslag is niet het verslag, maar een boeiend verhaal over wat er voor bijzondere dingen gebeurde.

verslag schrijven